tirsdag 12. juni 2012

Skolens skjulte poeter vol. 1

Tekst av Viktor Sakshaug & Marius Bjellebø

Oslo By Steinerskole har en rekke doer hvor hver og en er unikt utsmykket med kunst og skriverier. 

Marius og jeg har utforsket de skjulte diktningene som er mulig å finne på Oslo By Steinerskole. Dette førte til en rekke avsløringer og faktaopplysninger som plutselig kom til overflaten, etter at vi begynte å undersøke dette fenomenet.

Anonyme diktere, hatende lærere og inspirerte elever.

 Hvem er alle disse hvileløse sjelene som omfavner våre doer her på skolen som en mulighet til å utfolde sine kunstneriske tanker og ord? 
Marius og jeg dro ut på denne reisen, og funnene var ekstraordinære. 

Vi gikk fra etasje til etasje og lette i hver eneste krik og krok på doene, fra fjerde etasje og helt ned til kjelleren.



Fjerde etasje



Toalett utenfor 401

Doen utenfor 401 er starten på vår reise gjennom kunsten, og allerede her finner vi skriblerier. På denne doen er det for det meste skriblerier i "Tagge"-stil, og ordet "AND" kommer ofte opp.
 Vi går videre gjennom kalligrafi rommet og sjekker doene der. Vi finner et "maleri" av et ansikt og blir mektige imponerte! "Dette må være kunstelevene som har fikset" tenker vi!


Toalettet utenfor 301

Inne på doen utenfor 301 er det skrevet et langt vers. MEN, dette verset har skrivefeil! Liiiiite flaut da, liiiiite flaut. BENEETH er skrevet slik! Med to ee r, isteden for ea.



Toalettene før sal 2 utenfor Thomas Pfeiffers kryp inn

Thomas Pfeiffer renser disse doene jevnlig og derfor finner du sjeldent noe å feste øynene dine på. MEN vi fant en ting!; «Fuck elevrådet» står det skrevet med kulepenn på den innerste doen. 
I et intervju vi fikk med Thomas Pfeiffer, opplyser han om at han ikke skjønner hva som står på veggene, men han HATER tagging. 
Han synes det er feil måte å uttrykke seg på. 
Jeg spør ham om noen, noen gang har tagget på noen av doene hans? 
Han svarer med at en person en gang gjorde det, men det vasket han vekk samme dag.

 Har du lyst til å tagge noe sted, noe jeg ikke råder deg til, så aldri gjør det ved Thomas Pfeiffers kontor… bare et lite tips…


                  

Anonymt intervju med en toalett-poet
Helt tilfeldig, møtte vi en poet, som helst ikke vil avsløre identiteten sin.

- Nei, ikke oppgi navnet mitt, da får jeg bare problemer. Kall meg Anonym!
"Anonym" er nemlig skaperen av:  «Jenter bæsjer ikke, de driter.»
 Anonym synes det er diskriminerende å si at jenter bæsjer, for de driter dobbelt så mye som gutter.

Hvorfor skriver du på toaletter?

- Den følelsen jeg får av å skrive på dass er helt ubeskrivelig og utrolig. Det er et adrenalin kick jeg bare må ha." 

Anonym har også skrevet «vblondinfewslkf
.»
- Å skrive det, det var fantastisk, forteller hun oss. 

Men Anonym har ikke bare skrevet på veggen… Anonym har også måtte vaske hele doen nede i kjelleren.

- Det var gøy, forteller Anonym oss.
- Jeg lo, for det er ikke hver dag jeg vasker en badevegg
. Nå vet ikke jeg helt hva Anonym mener med badevegg, men det var nok en do-vegg.
Intervjuet blir avbrutt av at en lærer kommer å henter personen, tydelig sinna får at Anonym skulket timen. 
Både jeg og Marius konkluderer med at: Anonym er heftig badass!

 Vi begynner på ny, reisen til nye doer fylt med nydelig kunst.



Toalettene utenfor sal 2


«Fuck the police»

Her kommer en klein en: «Alt han gjør, skaper rytme i meg». Det er noe en lærer kunne skrevet, så dårlig er det.

Toalett-rommet i musikkfløyen


Her har noen skrevet: «Jeg ser deg». Og så har noen puttet på «Ikke».

Toalett-rommet i andre etasjefløyen


På den midterste doen i dette rommet har noen skrevet: «Elevrådet kjemper for våre rettigheter!»
. Her har noen lagt til - Yeah rigth! 
Dette er skrevet feil og noen har rettet på det enda en gang  - *right

! Vi beveger oss videre, og Marius titter inn på en mørkbelagt do.

- Åh, denne doen er så creepy, så skummel at ingen tørr å drite på den. 

Inne på realhulen i andre etasje fant vi ingenting, men vi hadde heller ikke ventet dette. De er realfagselever, hva forventet du? 

Vi har nå nådd det store høydepunktet på reisen; kjellerdoene!
 Vi går inn på guttedoen og jeg forteller Marius,
- Dette er gullgruven. Men, til begges store forskrekkelse, DET VAR INGENTING DER! Ingen morsomme skriverier, ingen kunst å feste øynene på.
 Veggene var blitt renvasket for all kunst. 

Med denne skuffelsen avsluttet vi turen vår. 
Vi valgte nå å spørre elever om hva de synes om tagging på doer.



Hva synes du om tagging på doer?



Aurora Stange (realfag)

Jeg liker det! Da har man noe å se på når man sitter på do.



Simon Telle Brendmoe (realfag)

Det er kultur og en egen kunstform som må få leve. Det er dårlig gjort å fjerne det.
Jeg mener at do-kunst er like viktig som kalligrafi.



Ane Dreyer Hensley (realfag)

Jeg har ikke noe imot det, bare det ikke blir skrevet ting som kan bli tatt som personangrep. 
Utenom det, er det veldig underholdende.



Mads Neegaard (media)
Jeg elsker det over alt på jord. Jeg vet ikke hva dasser hadde vært uten.




Av Viktor Sakshaug og Marius Bjellebø

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar